آیا قبلا در محل واقعه غدیر اتفاق خاصى نیفتاده بود؟
---------------------------------
دانستن آن بیش از هر چیز ضرورت دارد این است که: روز هیجدهم ماه ذیالحجه در تاریخ اسلام، عید خدایى بزرگ، نام آن در میان آسمانیان «روز عهد معهود» و در میان مردم زمین «روز میثاق مأخوذ» است. همه پیامبران 18 ذی الحجه را عید خود مى دانستند،(1). در همین 18 ذی الحجه است که خداوند حضرت ابراهیم را از آتش نمرود نجات داد و آن حضرت به شکرانه رهاى از آتش، آن روز را روزه گرفت،(2). این روز، روز شیث پیامبر، روز ادریس پیامبر، روز یوشع پیامبر و روز شمعون پیامبر است،(3). ابن عباس مى گوید: روز 18 ذی الحجه (که روز نصب حضرت على (علیه السلام) به امامت است) پنج عید با هم جمع شده بودند: جمعه، عید غدیر، عید یهودیان، عید مسیحیان و عید زرتشتیان،(4). شیخ عباس قمى مىگوید: عید غدیر، عیدالله الاکبر و عظیم ترین اعیاد است. در مانند این روز حضرت موسى بر ساحران پیروز گردید، آتش بر ابراهیم خنک و سالم شد، حضرت موسى، یوشع را وصى خود ساخت، حضرت عیسى شمعون را وصى خود کرد، حضرت سلیمان مردم را به جانشینى آصف بن برخیا به گواهى فرا خواند و حضرت محمد (صلى الله علیه و آله) بین مسلمانان «عقد اخوت» برقرار کرد،(5). غدیر خم در بین مکه و مدینه در جایى به نام «جحفه» قرار دارد. اینجا منطقهاى بود که «وبا» در آن بسیار بود و مردم نمى توانستند زیاد در آنجا بمانند،(6). در این منطقه حادثه معروف و مشهورى اتفاق نیفتاده است چون جاى مناسبى براى زندگى نبود ولى احتمال مى دهیم که حضرت ابراهیم را در همین منطقه به آتش انداختند زیرا که حضرت ابراهیم در «اور» متولد شد و تا قبل از هجرت به شام در همین منطقه ها بود و به اطراف «اور» رفت و آمد داشت. تعدادى از منابع تاریخى و روایى را که بررسى کردیم، حادثه اى براى آن منطقه نیافتیم.
پى نوشت:
(1)) بحارالانوار، بیروت، ج 95، ص 303 و 123)
(2)) همان، ص 323)
(3)) همان، ج 37، ص 461)
(4)) همان ج 37، ص 651)
(5)) مفاتیحالجنان، ص 502 به بعد، چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1374، در باب اعمال شب و روز غدیر، با ترجمه مصباح زاده )
(6)) مجمع البحرین)
برچسبها:
سوالات و شبهات